مقاله های فلز

جدول اشتال چیست ؟

جدول اشتال

جدول اشتال چیست ؟

جدول اشتال از جمله مواردی است که در کتاب های مختلفی مخصوص مهندسان عمران ارائه شده است این منبع برای محاسبات مربط به فلزات می باشد با رجوع به آن می توان اطلاعات مهمی اعم از وزن , سطح , مقطع , میزان مقاومت و…. که به محصولات فلزی مرتبط است را به دست آورد . تیم خدماتی گلنرده سعید با طراحی و ساخت و نصب حفاظ آکاردئونی ، حفاظ شاخ گوزنی و  دربهای فرفورژه در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • بررسی جدول اشتال و کاربرد آن
  • پارامترهای مهم جداول اشتال
  • مهم ترین مقاطع ذکر شده در جداول اشتال
  • چگونه از جداول اشتال باید استفاده کرد ؟
  • چرا خواندن جداول اشتال برای مهندسین و بازاریان ضروری است ؟
جدول اشتال

بررسی جدول اشتال و کاربرد آن

جدول اشتال از جمله کتاب های مورد استفاده مهندسان بوده که در آن جداول و مشخصات مهم دیگر پروفیل ها مرتبط به میزان ضخامت , مساحت , وزن و.. دیگر مشخصات آن ها و نیز مواد اولیه نوع اتصالات و مواردی از این قبیل درج شده است .

کاربرد این جدول برای فعالان بازار که به خریداران آهن و فولاد مشاوره می دهند همچنین برای مهندسان و دانشجویان دسترسی به اطلاعاتی مانند فاصله محورها , محور خمش و ممان اینرسی مربوط به محصولات مختلف می باشد , موارد زیر کاربردهای این جدول است .

  • آموزش کار با استنلس استیل
  • معرفی پروفیل دوتایی و چندتایی
  • معرفی ستون هایی با مقاطع جعبه ای و چلیپا
  • آشنایی با اتصالات خمشی , مفصلی و پیچ و مهره ای
  • شناخت پیچ و مهره ها طبق استاندارد DIN

همچنین ایجاد استانداردهای جدید مخصوص فولادهای مسلح , فولادهای چهارگوش و نیز میلگردها از جمله کاربرد این جدول است .

پارامترهای مهم جداول اشتال

اگر قصد مطالعه این جدول را دارید در ابتدا باید با پارامتر های آن آشناشوید در ادامه به مهم ترین پارامترهای این جدول اشاره می کنیم .

d : قطر

P : محیط پروفیل

B : عرض

H : ارتفاع

A : مساحت

G : وزن

s:ضخامت جان

T : ضخامت بال

R : شعاع کنج اتصال جان و بال

Tana : زاویه بین محورهای اصلی مقطع

S : اساس محور حول محورهای پروفیل

E : فاصله مرکز سطح تا قسمت بیرونی پروفیل

تولیدی درب فرفورژه با گلنرده چدنی و کتیبه

مهم ترین مقاطع ذکر شده در جداول اشتال

 تیرآهن ها اعم از IPE , تیر I شکل نیم پهن , IPB تیر I شکل بال پهن , INP تیر I شکل باریک و نمره هر تیرآهن با ارتفاع آن مشخص می شود ,ناودانی با بال های سطوح داخلی شیب دار و بال های موازی , نبشی ها ی بال مساوی و نامساوی ,سپری های T شکل , پروفیل های Z شکل , میلگردهای فولادی , پروفیل های توخالی مربع , مستطیل و دایره ای شکل , پروفیل های سرد نورد شده و انواع ورق و تسمه های فولادی از مهم ترین مقاطع بوده که در جدول اشتال آمده است .

چگونه از جداول اشتال باید استفاده کرد ؟

با مراجعه به جدول اشتال ابتدا نوع پروفیل را پیدا و بعد در ستون مساحت به دنبال کوچکترین عدد هستیم که بزرگ تر یا مساوی مقدار فولاد مورد نیازمان باشد , در ادامه نمره پروفیل متناظر با همان سطح را به عنوان جواب اولیه استفاده می کنیم .

در ادامه با استفاده از دیگر اطلاعات آن نمره کنترل های لازم برای مقطع را انجام می دهیم و اگر جواب نگرفتیم از مقطع بالاتری استفاده می کنیم از این روش برای به دست آوردن حداقل میلگرد استفاده شده در مقاطع بتن مسلح و به کار بردن بهینه ترین حالت میلگرد گذاری هم می توان استفاده کرد , برای برآورد مصالح ساختمانی نیز از این جدول استفاده می شود .

به عنوان مثال برای به دست آوردن وزن پروفیل استفاده شده در ساختمان , تعداد و طول به کاررفته از آن پروفیل را از روی نقشه استخراج می کنیم و با استفاده از وزن مخصوص در ازای هر متر طول آن پروفیل که در این جدول موجود است و با ضرب این آیتم ها در هم وزن کل به دست می آید .

 برای به دست آوردن وزن انواع پلیت مورد استفاده در صفحه ستون , سخت کننده ها و.. باید حجم پلیت را بر اساس ابعاد آن به دست آورد و آن را در وزن فولاد ( 7850 کیلوگرم ) ضرب کرد .

چرا خواندن جداول اشتال برای بازاریان و مهندسان ضروری است ؟

با خواندن این جدول می توان در کمترین زمان نتیجه محاسبات ساختنمانی را به دست آورده و در وقت صرفه جویی کرد , دقت محاسبات با تا حدود زیادی با استفاده از آن افزایش یافته و نیز خطای محاسبات با این روش به شدت کاهش می یابد .

ساخت و نصب حفاظ شاخ گوزنی با میلگرد 12 میل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *