مقاله های فلز

فرآیند آنیلینگ چیست ؟

فرآیند آنیلینگ

فرآیند آنیلینگ چیست ؟

 به فرآیند گرم کردن و سرد کردن ماده در دمای مشخص عملیات حرارتی گفته می شود , عملیات حرارتی فولاد به روش های مختلفی از قبیل نرمالیزسیون , کروی کردن , آنیلینگ , کوئنچ و تمپر کردن صورت میگیرد که در تمام روش ها قطعه سه مرحله حرارت دادن , نگهداری در دمای مشخص و سرد کردن را طی می کند ,بازپخت که به عنوان آنیلینگ نیز شناخته می شود یک عنوان کلی نوعی عملیات حرارتی است که شامل حرارت دهی و نگهداشتن در دمای خاص و بعد از ان خنک کاری با دمای مناسب است , فرآیند آنیلینگ برای نرم کردن مواد استفاده می شود  . گلنرده سعید تولید کننده حفاظ آکاردئونی ، حفاظ شاخ گوزنی و انواع حفاظ نرده های فرفورژه با طرح های مدرن در خدمت شماست . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • بررسی فرآیند آنیلینگ و آشنایی با انواع آن
  • مزایا و معایب آنیلینگ چیست ؟
  • کاربرد آنیلینگ
  • تفاوت آنیل و نرماله چیست ؟
فرآیند آنیلینگ

بررسی  فرآیند آنیلینگ  و آشنایی با انواع آن

فرآیند آنیلینگ شامل حرارت دادن ماده تا دمایی بالاتر از دمای بلوری شدن بوده که برای مدت زمان طولانی در همان دما نگه داشته می شود و سپس آهسته سرد شدن می شود ,اتم ها در شبکه کریستالی جابه جا شده  و تعداد تخریب های مولکولی که ایجاد شده کم می شود این آرایش مولکولی باعث تغییر در شکل پذیری , نرمی و سختی فلز می شود و در حالی که فلز سرد شده , آرایش جدید شکل میگیرد .

بازپخت سه مرحله را طی می کند در مرحله اول کوره یا دیگر وسایل گرمایشی برای بالابردن دمای فولاد تا حدی استفاده می شود که تنش داخلی حذف شود , در ادامه و مرحله دوم حرارت دادن مواد بالاتر از دمای تبلور مجدد اما در زیر نقطه ذوب موجب ایجاد دانه های جدید بدون هیچ نوع تنش پسماند می شود و در مرحله سوم نیز خنک شدن مواد با سرعت مشخص باعث ایجاد دانه های جدید می شود تا مواد کارایی بیشتری پیدا کند .

انواع عملیات آنیلینگ

آنیل کامل :

در فرآیند آنیلینگ کامل به فلز مورد نظر حرارتی بیش از دمای استحاله داده می شود و پس از اینکه تا این اندازه حرارت داده شد به آرامی آن را داخل کوره برده تا سرد شده و نرم شود درصد کربن فولاد محدوده دمایی آستنیته کردن را تعیین می کند .

آنیل هم دما :

آنیل هم دما شامل حرارت دهی فلز در دو دمای مختلف است ابتدا عملیات آستنیته کردن که در همان گستره دمایی مربوط به انیل کامل انجام می شود و بعد سرد کردن سریع تا دمای دگرگونی و نگه داشتن برای مدت زمان کافی برای انجام دگر گونی . پس از پایان دگرگونی فولاد را با هر آهنگ سرد شدن دلخواهی می توان سرد کرد , زمان لازم برای آنیل هم دما نسبت به آنیل کامل کمتر است اما سختی نهایی کمی بیشتر است .

ساخت و نصب درب فرفورژه با گلنرده های مدرن

آنیل کروی کردن :

انعطاف پذیر ترین شرایط در هر فولاد مربط به ریزساختاری شامل سمنتیت کروی توزیع شده به طور یکنواخت در زمینه فریتی می شود , شکل پذیری فوق العاده فولاد کم کربن و کربن متوسط با سمنیت کروی از این لحاظ اهمیت دارد که این فولادها اغلب توسط کار سرد شکل میگیرند از سویی به دلیل اینکه  ساخت قطعات از جنس فولادهای پر کربن نیازمند ماشین کاری زیاد است سختی کم میکروساختار سمنتیت کروی این فولادها اهمیت ویژه ای دارد .

آنیلینگ تنش زدایی :

آنیل تنش زدایی بر روی موادی انجام می شود که فرآیندهای ماشین کاری یا جوشکاری گسترده ای را پشت سر گذاشته اند این روش با گرم کردن مواد تا دمای خاص زیر نقطه بحرانی و خنک کردن آهسته آن تنش های باقی مانده را حذف می کند و این روش از ترک خوردن یا اعوجاج جلوگیری می کند .

مزایا و معایب آنیلینگ چیست ؟

  • کاهش تنش
  • نرم کردن مواد و آسان شدن کار با آن
  • بهبود خواص مکانیکی
  • پالایش دانه و حذف یا کاهش دانه های درشت و دراز
  • هموژنیزاسیون

مهمترین معایب بازپخت این است که با توجه به اینکه کدام مواد در حال بازپخت شدن است می تواند روشی زمان بر باشد فولادهایی که نیاز به دمای بالا دارند ممکن است مدت زیادی طول بکشد که به اندازه کافی خنک شود به ویژه اینکه در کوره آنیلینگ به طور طبیعی سرد شود .

کاربرد آنیلینگ

نرم کردن و افزایش انعطاف پذیری فلز و از بین بردن اثرات سخت کردن , بهبود ماشین کاری و ضربه پذیری همچنین افزایش قابلیت رسانایی از جمله کاربردهای فرآیند آنیلینگ است همچنین از این روش در صنایع مختلف استفاده می شود از جمله :

  • تولید فلز و محصولات فولادی
  • صنعت خودروسازی و هوافضا
  • تولید ترانسفورماتورهای الکتریکی و سیم و کابل برق
  • تولید شیشه
  • تولید پره های توربین و…..

تفاوت آنیل و نرماله چیست ؟

مهم ترین تفاوت بین آنیل و نرماله سازی این است که  آنیل موجب می شود تا ماده با سرعت کنترل شده در کوره خنک شود اما نرمال سازی با قرار دادن ماده در محیط دمای اتاق و قرارگرفتن در معرض هوای محیط باعث خنک شدن می شود سرعت خنک شدن سریع تر موجب می شود که ماده دارای شکل پذیری کمتری باشد .

طراحی و ساخت حفاظ شاخ گوزنی با میلگرد 12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *