مقاله های فلز

علت شکستن میلگرد هنگام خمکاری

علت شکستن میلگرد

علت شکستن میلگرد هنگام خمکاری

میلگرد پروفیلی با سطح مقطع دایره ای و توپر بوده که اکثرا افراد نوع فلزی آجدار آن را در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار میدهند , به طور معمول جنس میلگرد از فولاد است اما تنوع تولید این محصول بسیار زیاد بوده و در صنعت انواع آن تولید و استفاده می شود ؛ میلگردها از سازه در مقابل نیروهای کششی محافظت می کند از این محصول برای تقویت بتن استفاده می شود خم کردن میلگرد استحکام این پیوند را افزایش می دهد همچنین در برخی از قسمت های سازه های بتنی نمی توان جزء خم کردن میلگرد راهی دیگر یافت اما گاهی شاهد شکستن این سازه هنگام خمکاری می شویم ؛ در این صورت علت شکستن میلگرد هنگام خمکاری چیست ؟ گلنرده سعید تولید کننده حفاظ نرده های فرفورژه با جدیدترین طرح های حفاظ شاخ گوزنی در خدمت شماست . برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید و یا همراه ما بمانید با :

  • مهم ترین علت شکستن میلگرد هنگام خم کاری
  • چگونه از شکستن میلگرد جلوگیری کنیم ؟

ساخت حفاظ شاخ گوزنی با میلگرد آجدار

علت شکستن میلگرد

مهم ترین علت شکستن میلگرد هنگام خمکاری

میلگردهای آجدار که در گریدهای A2, A3 و A4 در بازار موجود هستند به ترتیب کربن بیشتری دارد و به دلیل اینکه کربن شکننده است فاقد انعطاف پذیری بوده بنابرین هر چه میزان کربن میلگرد افزایش یابد خاصیت شکنندگی میلگرد نیز افزایش می یابد از دیگر علت شکستن میلگرد هنگام خمکاری می توان به موارد زیر اشاره نمود .

استفاده از میلگردهایی با گرید نامناسب :

اغلبا از میلگرد های A2 در سازه های بتنی برای خم کردن استفاده می شود , از آنجا که این گرید از کربن کمتری برخوردار است انعطاف پذیری بیشتری نیز به همراه خواهد داشت .میلگردهای A2 دارای آج های مارپیچی است و به علامت لاتین J که روی آن حک شده است قابل شناسایی است حداقل استحکام تسلیم این میلگردهابرابر 340 مگاپاسکال و حداقل استحکام کششی آن 500 مگاپاسکال است .

استفاده از میلگرد زنگ زده :

برای ساخت بتن مسلح باید از میلگردهایی که از فولاد کربنی ساخته شده اند استفاده نمود ؛ بهتر است میلگردهای مورد نیاز برای ساخت و ساز را از شرکت های معتبر خریداری نمایید .

تولیدی گل نرده در تهران

میلگرد ساخته شده به روش نورد سرد :

از دیگر علت شکستن میلگرد هنگام خمکاری این است که میلگرد به روش نورد سرد ساخته شده باشد ؛ در روش نورد سرد شمش حرارت داده شده در دمایی کمتر از دمای تبلور دوباره سرد می شود این امر موجب به هم ریختگی ساختار مولکولی شمش شده بنابراین قابلیت خمش محصول کاهش می یابد در نتیجه میلگردی که به روش نورد سرد تولید می شود انعطاف پذیری و شکل پذیری کمتری دارد .

حرارت دادن مکرر میلگرد :

حرارت دادن میلگرد موجب می شود تا انعطاف پذیری میلگرد بیشتر شود اما باید این را هم در نظر داشت که خم کردن میلگرد موجب می شود تا استحکام آن در محل خم شده کمتر و حرارت دادن موجب تشدید این مشکل شده و موجب می شود ساختار شیمیایی آن تغییر نموده و احتمال شکستن آن در خمکاری افزایش یابد .

خم کردن میلگرد بیشتر از زاویه توصیه شده :

برای استفاده در سازه های بتنی خم کردن میلگرد بر اساس زاویه توصیه شده صورت میگیرد تا طبق وظیفه ای که به عهده دارد در محل مورد استفاده تعیین خواهد شد , در صورتی که زاویه تعیین شده در آیین نامه بتون ایران کمتر باشد کم کردن بیشتر و کاهش زاویه موجب شکسته شدن میلگرد و کاهش مقاومت آن می شود .

عدم استفاده از ابزار مخصوص :

برای اینکه فشار زیادی به دست و کمر وارد نشود برای خم کردن میلگرد از میزکار استفاده می کنند بر روی این میز صفحه خم کن نصب نصب می کنند , این صفحه به شکل مربع یا مستطیل بوده و بر روی آن پین وجود دارد که از پیچیده شدن میلگرد هنگام خمکاری جلوگیری می کند .

چگونه از شکستن میلگرد جلوگیری کنیم ؟

  • استفاده از میلگرد A2 برای ساخت کلاف عرضی در سقف ها به جای میلگرد A3
  • به هیچ عنوان میلگرد را مجددا خم نکنید .
  • استفاده از میلگرد با کیفیت و خرید از شرکت های معتبر
  • خم کردن میلگرد با زاویه کمتر از 90 درجه
  • استفاده از میلگرد کوچک تر به جای مقطع فولادی بزرگ تر
  • استفاده از میلگرد تولید شده با نورد گرم
  • قرار ندادن میلگرد خریداری شده در شرایط مرطوب
  • تماس نداشتن میلگرد استیل با میلگرد فولادی کربنی
  • نگهداری تمام میلگردهای خریداری شده در پوشش مقاوم مانند پوشش برزنتی
طرح های روز درب آکاردئونی  ضد سرقت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *