مقاله های فلز

فولاد تریپ چیست ؟

فولاد تریپ

فولاد تریپ چیست ؟

فولاد کم آلیاژ نوعی فولاد آلیاژی بوده که با افزودن مقدار کمی از عناصر آلیاژی مانند وانادیم , کلمبیم و تیتانیم تهیه می شود و برتری هایی بر فولاد کربنی معمولی دارد , فولادهای کم آلیاژ نیز خود انواع مختلفی دارند یکی از آن ها فولاد تریپ بوده که مقاومت و استحکام بالایی دارد . گلنرده سعید با طراحی و ساخت انواع حفاظ آکاردئونی 3 لوزی دو خم و ده ها مدل دیگر در خدمت شماست . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید  با  :

  • آشنایی با فولاد تریپ از ترکیب شیمیایی تا گریدهای مهم آن
  • فرآیند تولید فولادهای تریپ
  • کاربرد فولادهای تریپ
  • مزایای فولادهای تریپ
  • تفاوت فولاد TRIP و TWIP

آشنایی با فولاد تریپ از ترکیب شیمیایی تا گریدهای مهم آن

از انواع فولادهای کم آلیاژ , فولاد تریپ ( TRIP Steel ) است که مقاومت مکانیکی و چقرمگی بالایی داشته و به همین دلیل برای کاربردهای مختلف از جمله صنایع خودروسازی , ساختمانی و انرژی مناسب هستند همچنین  مخفف عبارت Transformation Induced Plasticity Steel بوده بدین معنی که تغییر شکل پلاستیسیته یا مومسان فولاد است که در اثر تغییر دما اتفاق می افتد , این تغییر شکل هنگام حرارت دهی فولاد در فاز آستنیتی رخ داده و دلیل آن تغییر شکل فولادهای تریپ محسوب می شود , به عبارتی وارد شدن فشار به آن و شروع تغییر شکل دچار تغییرات ریز ساختاری شده و فاز زمینه آن از آستنیت به مارتنزیت تبدیل می شود فولادهای تریپ در چند گرید مختلف تولید و به بازار وارد می شوند .

ترکیبات شیمیایی فولادهای تریپ شامل :

1/ تا 4/ کربن , 1 تا 2 % سیلسیم , 1 تا 2 % منگنز و مقدار کمی آلومینیوم و فسفر بریا بهبود استحکام به آن افزوده می شود .

گفتیم که این فولاد در گریدهای مختلف تولید می شود و هر کدام با توجه به ترکیبات شیمیایی و عملیات حرارتی ویژگی های متفاوت دارند .

خرید درب فرفورژه بدون واسطه

فولادهای تریپ گرید 700 :

این گرید رایج ترین نوع فولاد تریپ بوده که استحکام بالایی داشته و در صنایع خودروسازی کاربرد فراوانی دارد و با توجه به استحکام فوق العاده بیشتر در جهت شاسی کشی خودرو استفاده می شود استحکام تسلیم آن بین 400 تا 520 مگاپاسکال است و استحکام کششی آن نیز بین 690 تا 800 مگاپاسکال می باشد .

فولادهای تریپ گرید 800 :

این گرید نیز در خودرو سازی کاربرد فراوانی داشته و بیشتر برای ریل های سقف  پنل داشبورد اتومبیل در صنایع خودروسازی استفاده می شود این گرید از لحاظ استحکام تسلیم و مقاومت مکانیکی نسبت به گرید 700 این فولاد برتری دارد , استحکام کششی گرید 800 بین 780 تا 910 مگاپاسکال بوده و نسبت به گرید 700 در حالت های کمینه و بیشینه 100 مگاپاسگال بیشتر است .

فرآیند تولید فولادهای تریپ

تولید فولادهای تریپ توسط عملیات حرارتی است , نورد سرد و گرم , گالوانیزه عمقی گرم از روش های تولید این فولاد بوده و خواص مکانیکی آن نیز به نوع عملیات حرارتی بستگی دارد , مراحل تولید این فولاد به روش نورد سرد به ضخامت یک میل بدین شرح است .

ساخت و نصب حفاظ شاخ گوزنی با میلگرد 12

آنیل کردن ورق فولاد کم آلیاژ نورد سرد در دمای بین 625 تا 675 درجه سانتی گراد بین 45 تا 90 دقیقه خنک سازی ورق فولاد آنیل شده با سیستم خنک کننده تا دمای اتاق خنک بازپخت ورق فولاد کم آلیاژ در دمای 760 تا 930 درجه سانتی گراد و سپس کاهش مجدد دمای فولاد آنیل شده تا 460 درجه سانتی گراد .

کاربرد فولادهای تریپ

فولاد تریپ برای مصارف خودروسازی فوق العاده هستند جایی که نیاز به کار سختی بالا در تغییر شکل ناشی از تصادفات است و از طرفی فولاد باید مقدار زیادی انرژی جذب کند , از دیگر موارد استفاده از این فولاد صنایع ریلی و دریایی ,مهندسی عمران , پیچ در جاده زغال سنگ ,  خطوط لوله کشی های برودتی و… است این فولادها برای ایجاد هر نوع قطعات پیچیده سخت و شکل پذیر مناسب است .

مزایای فولادهای تریپ

  • مقاومت بالا در برابر تغییر شکل و ضربه
  • جذب انرژی بالا
  • سبکی و کم وزن بودن
  • دارای سختی کاری زیاد

تفاوت فولاد TRIP و TWIP

فولاد تیوپ فولاد تقویت شده بوده که درصد منگنز بالایی دارد , فولاد تریپ فولاد کم آلیاژ محسوب می شود , در فولادهای تریپ آستنیت که در خنک سازی پایدار است تحت فشار دچار تغییر فاز ماتنزیت شده اما فولاد تیوپ مکانیزم قالب دو قلو سازی بدون تغییر فاز است ,مقاومت فولادهای تیوپ کمتر و شکل پذیری بیشتری دارند .

ما کارخانه تولید درب سی ان سی هستیم

2 نظر در “فولاد تریپ چیست ؟

  1. علی محمد قشقایی گفت:

    سلام حالتون خوب و شب خوبی داشته باشید شرمنده که بد موقع مزاحم شما میشم من قبل گارگاه داشتم ودیگه جمعش کردم مخواستم ببینم که اگر من اینجا سفارش بگیرم شما متنید درست کنید وبرایم بفرستید ممنونم از لطف شما

    1. saeed گفت:

      درود بر شما
      اگه منظورتون فولاد تریپ هستش ، این مقاله صرفا جهت مطالعه اس ، ما کارمون ساخت و نصب حفاظ آکاردئونی و حفاظ شاخ گوزنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *