مقاله های فلز

تفاوت فولاد و چدن چیست ؟

تفاوت  فولاد و چدن چیست ؟

تفاوت  فولاد و چدن چیست ؟

فلزات در زندگی انسان ها نقش مهمی دارند اگر بخواهیم نقش آنها را در زندگی بررسی کنیم با طیف وسیعی از کاربردهای آن مواجه می شویم استفاده ازآنها در ساخت و ساز ,  لوازم خانگی , بدنه اتومبیل ها و خودروها , سیم برق یا تلفن , زیورآلات و… از انواع فلز استفاده شده است ؛ در صورت اشاره به دو فلز پر کاربرد می توان به فولاد و چدن اشاره کرد ؛ به طور کلی کربن اصلی ترین عنصر آلیاژی بوده که به آهن اضافه می شود در صورتی که کربن اضافه شده بین 0 تا 14.2 درصد باشد به آن فولاد و اگر این میزان 14.2 تا 67.6 باشد چدن نام دارد آیا می دانید تفاوت  فولاد و چدن چیست ؟ و چه شباهت هایی با هم دارند ؟ گلنرده سعید تولید کننده حفاظ نرده های فرفورژه با طرح های روز حفاظ آکاردئونی ، درب فرفورژه و حفاظ شاخ گوزنی در خدمت شماست. برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید  ویا همراه ما باشید با :

  • چدن چیست و چگونه ساخته می شود ؟
  • فولاد چیست و چگونه ساخته می شود ؟
  • تفاوت فولاد و چدن چیست ؟
تفاوت  فولاد و چدن چیست ؟

چدن چیست و چگونه ساخته می شود ؟

چدن آلیاژی از آهن و کربن بین 2 تا 4 درصد و سیلسیم بین 1 تا 3 درصد می باشد ویژگی چدن ها سخت و شکنندگی بودن آنهاست و از طرفی ریخته گری آسانی دارند , چدن از آهن خام که محصول ذوب سنگ آهن در کوره بلند می باد ساخته می شود و می توان مستقیم از آهن خام مذاب یا با ذوب مجدد آهن خام  همراه با مقادیر قابل توجه آهن , فولاد , سنگ آهک کربن و انجام اقدامات مختلف برای حذف ناخالصی تولید کرد چدن گاهی اوقات در نوع خاصی از کوره بلندها ذوب می شود اما در کاربردهای مدرن در کوره های القایی الکتریکی این ذوب اتفاق می افتد , از مهم ترین ویژگی های چدن , مقاومت بسیار خوب در برابر سایش , هزینه تولید کم , قابلیت ریخته گری آسان و برخوردار از مقاومت فشار سه تا پنج برابر بیشتر از فولاد را می توان نام برد .

در خصوص مقایسه چدن و آهن باید گفت قابلیت ریخته گری چدن بهتر از آهن خام بوده نقطه ذوب چدن کمتر از نقطه ذوب آهن , از لحاظ وزنی سبک تر از آهن خام بوده و در مقایسه با آهن خالص سختی و استحکام بیشتری دارد.

انواع چدن :

  • چدن داکتیل
  • چدن چکش خوار
  • چدن خاکستری
  • چدن سفید
مرکز تولید درب فرفورژه آپارتمانی کجاست  ؟

فولاد چیست و چگونه ساخته می شود ؟

فولاد به انواع بی شماری از آلیاژها گفته می شود که عنصر اصلی آن را آهن تشکیل داده است کربن به عنوان مهم ترین ماده آلیاژی فولاد محسوب می شود اما در ترکیبات آن سایر عناصر نیز وجود دارد اضافه کردن کربن به آهن مقدار شکل پذیری و سختی آلیاژ را تا مقادیر زیاد بالا می برد برای ساخت فولاد دو روش عمده وجود دارد روش اول استفاده از آهن اسفنجی و کوره های قوس الکتریکی برای ذوب آهن اسفنجی و سپس آلیاژی است روش دوم استفاده از آهن خام و سوزاندن کربن اضافی به آن است .از جمله مهم ترین ویژگی های فولاد می توان به انبساط حرارتی , قابلیت شکل پذیری , قابلیت اتصال و مقاومت مکانیکی اشاره کرد ؛ البته این را هم باید در نظر داشت که خواص فیزیکی فولاد ( با استفاده از فرآیندهایی با عنوان نورد سرد و گرم ) قابل تغییر است .

انواع فولاد :

فولاد ها بر اساس ترکیبات شیمیایی , بر اساس روش تولید , تمام کاری نهایی , بر حسب شکل محصول , بر اساس نوع عملیات حرارتی , بر اساس استحکام , بر اساس ریز ساختار و روش اکسیژن زدایی انواع مختلفی دارند .

تفاوت فولاد و چدن چیست ؟

قبل از اینکه به تفاوت فولاد و چدن اشاره کنیم باید گفت که این دو فلز بی شباهت به هم نیست اصلی ترین شباهت این دو فلز این است که هر دوی آنها آلیاژهای آهن هستند آلیاژهای اهن از اهن خامی تولید می شوند که قبلا در کوره های ذوب آهن از سنگ آهن درست شده اند .

تفاوت از لحاظ هزینه :

از جمله تفاوت فولاد و چدن هزینه این دو فلز می باشد ؛ فرآیند تولید فولاد پیچیده تر , سخت تر و هزینه بردارتر است به همین دلیل هزینه تولید آن بیش از چدن است و در نتیجه معایب بیشتری برای ریخته گری آهن انعطاف پذیر وجود دارد .

تفاوت از لحاظ مقاومت به خوردگی :

از دیگر تفاوت فولاد و چدن این است که چدن مقاومت بیشتری را نسبت به فولاد داراست البته به مفهوم عدم حساسیت آن نسبت به خوردگی نیست در صورت اینکه دو فلز از رطوبت محافظت نشوند هر دو دچار فرسایش می شوند برای جلوگیری از این مشکل استفاده از لایه رنگ به عنوان پوشش برای هر دو فلز توصیه می شود .

تفاوت در ریخته گری :

به طور معمول فولاد در ریخته گری کوچک می شود اما چدن ریخته گری ساده تری داردو به اندازه فولاد کوچک نمی شود ریخته گری ساده تر در چدن موجب شده که در ساخت بیشتر تجهیزات فلزی خیابانی یا حتی سازه های آهنی معماری  از آن استفاده شود .

قیمت هر متر حفاظ شاخ گوزنی چنده  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *