مقاله های فلز

فرآیند خم کاری ورق و قیچی خم

فرآیند خمکاری ورق

خم کاری ورق چیست ؟

خم کاری ورق فلزی از جمله بخش های مهم در صنعت محسوب شده که به کمک آن می توان انواع قطعات فلزی را برای مقاصد گوناگون خم کاری نموده و در نتیجه آن را مورد استفاده قرار داد ؛ در فرآیند خم کاری ورق های فلزی زاویه قرار گیری فلز مورد نظر با توجه به نیاز مصرف تغییر کرده و به فرم و شکل دلخواه در می آید در حال حاضر از این فرآیند در بسیاری صنایع اعم از ساختمان سازی , دامداری ,الکترونیک , کشتی سازی , کارخانجات و… استفاده می شود . گلنرده سعید تولید کننده درب فرفورژه و درب های سی ان سی فلزی با طرح های روز  درب آپارتمان ، باغ و ویلا و…. انواع درب ضد سرقت در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با : 

  • خم کاری ورق چیست ؟
  • انواع ماشین خم کن ورق
  • انواع روش های خمکاری ورق های فلزی
  • نحوه خم کاری ورق های فلزی چگونه است ؟
  • خم کاری ورق چه مزایایی دارد ؟
فرآیند خمکاری ورق

خم کاری ورق چیست ؟

خم کاری ورق فلزی از جمله عملیات های پر استفاده در صنعت بوده که در ساختمان سازی , کارخانجات ؛ کشاورزی و… مورد اسفاده قرار میگیرد در این فرآیند به ورق فشار وارد شده و باعث خمش و زاویه دار شدن آن می شود .

انواع ماشین خم کن ورق

ماشین خم کن دستی :

دارای ساختمان ساده ای بوده و برای ورق های با طول و ضخامت کم استفاده می شود .

ماشین خم کن ستونی :

این نوع دارای طول های مختلف بوده و در دو نوع فک بالا ساده و فک بالای لقمه ای موجود است .

ماشین خم کن برقی :

این خم کن دارای طول 1 تا 6 متر بوده و می توان بر روی ورق های فولادی با ضخامت 6 میلیمتر را خم ایجاد نمود اجزای تشکیل دهنده این نوع شامل موتور الکتریکی , و جعبه معکوس , فک بالای دستگاه , صفحه گردان و متعلقات آن که حرکت خود را از الکتروموتور میگیرند و تجهیزات تبئیل و انتقال نیرو اشاره کرد.

ماشین های پرس خم کن :

این نوع توسط قالب هایی به نام سمبه و ماتریکس کار می کنند و قالب این نوع بر اساس مشخصات و طول دستگاه ساخته می شود این ماشین ها فشار را با حداقل میزان انحراف بر روی سطح باریک و طویل پخش می کنند

انواع روش های خم کاری ورق های فلزی

خمش پایین :

این روش نوعی از خم کاری V بوده که با وارد کردن ضربه به قسمت پایین صورت میگیرد در این روش فک خمش دستگاه به بخش پایین ماده فشار وارد کرده و این فشار تا زمان ایجاد شکل نهایی زاویه ادامه دارد ؛ این خمش در سطح مرکزی صورت میگیرد تا بازگشت پذیری را کاهش داده و دقت را بالا ببرد .

خمش هوا :

در خمش هوا ورق بین دو نقطه قرار گرفته و فشار بدون لمس کامل قطعه توسط پانچ خمش وارد می شود غ خمش ایجاد شده با این روش خیلی دقیق نبوده زیرا از یک تک قالب برای ایجاد خمش استفاده می شود همچنین ترمز پرس ممکن است کمی دیر یا زود عمل کرده و خمش نیز تغییر کند .

خم کاری U :

در این فرآیند قالبی به شکل U بر روی ماده اولیه قرار میگیرد و فشار از سمت پانچ خمش تا بخش میانی ان وارد می شود این فشار تا زمانی ادامه خواهد داشت که ورق شکا قالب را به خود گرفته و به اندازه مورد نظر خم شود .

خم کاری رول :

 در این روش ورق از طریق پانچ های لوله ای یا مخروطی خم شده و محل خمش با خم کاری رول  شعاع بیشتری داشته و با این روش می توان یک یا چند ورق را خم کرد .

تولیدی درب آکاردئونی تسمه دوبل در تهران

خمکاری چرخشی :

این نوع خمکاری با دستگاه های تمام اتوماتیک صورت میگیرد در این روش ترک یا خراش ریز در سطح ماده ایجاد نشده و می توان در محصولات مختلف زاویه های مشترک به وجود آورد .

خم کاری مرحله ای :

خم کاری مرحله ای شبیه به روش V است اما یک تفاوت دارد و ان هم این است که خم کاری ورق در چند مرحله تکرار می شود , در خم کاری مرحله ای در نظر گرفتن تعداد گام ها و مراحل خمش شعاع و زاویه آن مشخص می شود .

خم کاری لبه :

در خم کاری لبه ماده اولیه فولادی بر روی قالب های خاصی قرار گرفته  و لبه های ان با پانچ مسطح خمیده می شود .

نحوه خم کاری ورق های فلزی چگونه است ؟

از دستگاه های مختلفی برای خم کاری ورق استفاده می شود؛ یکی از رایج ترین ماشین ها برای این کار می توان به دستگاه سی ان سی پرس برک اشاره کرد , در فرآیند خم کاری ورق فلزی بر روی قطعه ای توخالی نام سمبه قرار گرفته و با اعمال فشار صفحات سنگینی ثابت نگه داشته می شود ؛ معمولا میزان فشار این صفحات و پانچ جداگانه کنترل می شود در ادامه پانچ از بالا فشار آورده و ورق را خم می کند میزان خم شدگی ورق به میزان فشار وارد شده توسط پانچ بستگی دارد ؛ در نتیجه میزان فشار پانچ رس برک باید با دقت صورت گیرد شکل نهایی ورق خم شده هم به شکل سمبه و پانچ بستگی دارد ؛ سمبه و پانچ در یک دستگاه پرس برک مطابق با شکل قطعه مورد نیاز تغییر می کند شاید پس از اتمام خم کاری ورق نیاز به پرداخت داشته باشد که توسط دستگاه مخصوص صورت میگیرد یا شاید لبه های کار توسط پرس برک پانچ شوند و در این صورت نیاز کمتری به پرداخت خواهد داشت .

خم کاری ورق چه مزایایی دارد ؟

  • می توان انواع مختلف محصولات فولادی را در شکل های مختلف ساخت .
  • از جوشکاری موارد اولیه و افزایش مقاومت آنها جلوگیری می شود .
  • کاهش خطای مونتاژ قطعات
  • سرعت و دقت بالای ماشین آلات و…
ساخت و نصب درب سی ان سی با ورق ضخیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *