مقاله های فلز

ستون دوبل فلزی چیست ؟

ستون دوبل فلزی چیست ؟

ستون دوبل فلزی چیست ؟

 از انواع ستون ها ستون دوبل فلزی است این سازه همانطور که از نامش پیداست از دو ستون تشکیل شده که توسط یک تیر فلزی به هم وصل شده به هم متصل می شوند ستون های دوبل بخشی از اسکلت ساختمان هستند زمانی از این سازه استفاده می شود که ویژگی هایی مانند سطح مقطع یک نیمرخ برای ثبات یک ستون کافی نباشد در چنین مواردی با متصل کردن تعدادی پروفیل به هم می توان این ستون را ساخت . گلنرده سعید تولید کننده حفاظ آکاردئونی و انواع حفاظ نرده های فرفورژه میباشد . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • ستون فلزی چیست و استفاده از آن چه اهمیتی دارد ؟
  • انواع ستون های دوبل فلزی
  • کاربرد ستون های دوبل فلزی
  • مهم ترین مزایا و معایب ستون دوبل فلزی
  • نحوه طراحی و اجرای ستون دوبل فلزی
  • نکات و ضوابط اجرایی در استفاده از ستون های دوبل فلزی
ستون دوبل فلزی چیست ؟

ستون دوبل چیست و استفاده از آن چه اهمیت دارد ؟

ستون دوبل فلزی بخشی از اسکلت ساختمان بوده که با تیرآهن و اتصالاتی مانند بست ساخته می شود برای ساخت این سازه دو تیرآهن را با اتصالات مورد نیاز به هم وصل می کنند علاوه بر تیرآهن از پروفیل های دیگر مانند نبشی و ناودانی نیز می توان برای ساخت این نوع ستون ها استفاده کرد .

اهمیت استفاده از ستون ای دوبل

  می توان از این سازه برای ساخت ساختمان های مرتفع نیز استفاده کرد به دلیل اینکه گاهی اوقات تیرها نمی توانند ایستایی ستون و سازه را به خوبی فراهم کنند از این نوع ستون ها استفاده می شود تا سازه در برابر بادهای شدید و فعالیت لرزه ای مقاومت کند .

ساخت و نصب درب فرفورژه کتیبه ای

انواع ستون های دوبل فلزی

ستون های فلزی سازه ای :

ستون های فلزی سازه ای ساخته شده از فولاد سرد بوده و در مقایسه با ستون های آلومینیومی ظرفیت بالابری بالاتری دارند .

ستون های آلومینیومی :

ستون های آلومینیومی نوعی دیگر از ستون دوبل فلزی بوده که در مقایسه با ستون های فولادی سبک تر بوده و در برابر پوسیدگی نیز مقاوم تر اند .

انواع ستون های فلزی بر اساس شکل ظاهر و مقاطع

ستون های دوبل فلزی با استفاده از تیرآهن دوبل :

ستون  دوبل که از تیرآهن ساخته می شود یکی از پر استفاده ترین نوع در بین ستون های دوبل مورد استفاده در ساختمان می باشد به همین منظور نیز از تیر آهن هاش سنگین استفاده می شود دلیل استفاده از هاش در ساخت تیرآهن های دوبل فلزی مقاومت بالا و امکان اتصال آسان آنها به هم می باشد .

ستون ای دوبل فلزی ساخته شده از نیم ورق و ورق فولادی :

در این صورت از دو ورق نیم رخ مانند تیرآهن , نبشی و یا ناودانی استفاده می شود و توسط ورق های فولادی این مقاطع به هم متصل می شوند در صورتی که ابعاد ستون کوچک نباشد این روش مقرون به صرفه تر است .

ستون ای دوبل فلزی ساخته شده از ورق های فولادی :

در این حالت تمام ساختار ستون دوبل از ورق فولادی تشکیل شده است در این راستا از ورق های فولادی ضخیم استفاده شده و این ورق ها به خوبی به هم جوش داده می شوند

هزینه ساخت هر متر حفاظ شاخ گوزنی بوته ای چنده ؟

کاربرد ستون های دوبل فلزی

ستون های دوبل موجب جبران ایستایی ستون و نیز پشتیبانی بیشتر در سازه های فلزی می شود بنابراین بیشترین کاربرد آن در ساختمان های مرتفع تجاری , صنعتی و.. ؛ پارکینگ ها , انبارها , ساخت اسکلت های خمشی و یا زمانی که به تیرآهن بال پهن یا قوطی دسترسی نیست می باشد .

مهم ترین مزایا و معایب ستون دوبل فلزی

  • افزایش استحکام و پایداری سازه
  • پشتیبانی اضافی در سازه
  • جایگزین مناسب در صورت عدم دسترسی به تیرآهن بال پهن یا قوطی و مقاطع مرکب

اما با این حال استفاده از این ستون ها در سازه خالی از عیب نیست این روش هزینه بر است زیرا از جفت پروفیل در ساخت این نوع ستون استفاده می شود و با توجه به قیمت بالای تیرآهن که ناشی از وزن زیاد آن است باید در تصمیم گیری و اجرای این ستون دقت شود .

نحوه طراحی واجرای ستون دوبل فلزی

ساخت  به روش جفت :

در این روش دو نیمرخ فولادی در مقابل هم قرار گرفته و از قسمت لبه بال به هم جوش داده می شوند برای جوشکاری ستون های دوبل فلزی در این روش باید طول جوش بین 10 تا 15 سانتی متر و فاصله هر گام جوشکاری 30 سانتی متر باشد جوشکاری غیر ممتد این ستون مانع از ایجاد اعوجاج و پیچش طولی ان می شود .

ساخت به روش سراتاسری :

در ساخت دو تیرآهن یا دو نیم رخ به روش سرتاسری از انواع دیگر از یک عضو واسط استفاده می شود در این راستا ورق سرتاسری بر روی درز بین لبه های دو مقطع فولادی قرار میگیرد و با رعایت فاصله 2 سانتی متری از لبه های دیگر بر روی بدنه بال تیرآهن به شکل غیر ممتد جوش داده می شود .

ساخت به روش پاباز :

در این روش نیم رخ های فولادی با استفاده از بست های موازی و مورب و با رعایت فاصله استاندارد بین آنها به هم متصل می شوند و حالت شبکه ای به وجود می آید .

نکات و ضوابط اجرایی در استفاده از ستون های دوبل فلزی

  • از تسمه , نبشی , ناودان و.. برای استفاده از بست های مرکب در اجرای ستون ها می توان استفاده کرد .
  • در انتهای عضو فشاری بست های مورب باید به ورق بست انتهایی برسد .
  • در صورتی که بست ها منظم متصل نشوند باید ورق های اتصال به تیر متصل شوند .
  • طول جوش انتهایی و ابتدایی ستون باید برابر با بزرگترین عرض طول مؤثر و هر قطعه از جوش منقطع نباید از 4 برابر جوش یا 40 میلی متر کمتر باشد .
  • فاصله جوش بین مقاطع منقطع نباید از مقادیر مشخص شده بیشتر در نظر گرفته شود .
  • حداکثر فاصله بین طول های جوش در طول ستون به صورت غیر ممتد نباید از 30 سانتی متر بیشتر باشد .
جدیدترین طرح های درب آکاردئونی قفل مخفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *