مقاله های فلز

علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی چیست ؟

علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی چیست ؟

علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی چیست ؟

در سازه های بتنی که سقف آنها ساخته شده از تیرچه و بلوک است , پس از اینکه بتن ریخته می شود بتن در زمان سخت شوندگی دچار انبساط می شود و در نتیجه بتن به صورت سطحی و عمقی دچار ترک خوردگی می شود برای جلوگیری از این مشکل از میلگرد حرارتی استفاده می شود بنابراین مهم ترین علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی جلوگیری از ترک در بتن و افزایش استحکام  و مقاوم بتن و سازه است . گلنرده سعید تولید کننده و ارائه کننده خدمات حفاظ شاخ گوزنی  با بکارگیری از میلگردهای 8 ، 10 و 12 با طرح های جدید حفاظ نرده فرفورژه در خدمت شماست . برای مشاوره و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید ویا همراه ما باشید با :

  • بتن مسلح چیست ؟
  • میلگرد حرارتی چیست ؟
  • علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی چیست ؟
  • معایب و روش های جایگزین برای میلگرد حرارتی
  • ضوابط بستن میلگرد حرارتی
  • اندازه میلگرد حرارتی
علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی چیست ؟

بتن مسلح چیست ؟

از جمله مصالح برای مقاوم سازی ساختمان بتن است , اما بتن در شرایطی که با رطوبت در تماس بوده و یا کاملا خشک شود منقبض شده و مقاومت کششی آن نیز کم می شود در این صورت ترک هایی روی آن ایجاد می شود و ساختار آن را از هم می پاشد برای جلوگیری از این اتفاق از بتن مسلح اسفاده می شود , بتن مسلح از ترکیب بتن با المان های تقویت کننده مانند میلگرد یا الیاف تشکیل می شود المان های تقویت کننده برای جبران مقاومت کششی و شکل پذیری پایین بتن استفاده می شوند .

میلگرد حرارتی چیست ؟

همان طور که گفته شد بتن غیر مسلح را با میلگردهای حرارتی مقاوم سازی می کنند , میلگردهای حرارتی نسبت به آرماتور معمولی این نوع به شکل حرف T و به حالت عمود نسبت به هم با فاصله 25 سانتی متری جایگزاری می شوند پر استفاده ترین میلگردهای حرارتی نیز  4 و 5 میلیمتر ضخامت دارند اما اینکه علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی چیست ؟ را در ادامه بیشتر توضیح می دهیم ؟

علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی چیست ؟

جلوگیری از ایجاد ترک و مانع زا فروپاشی ساختمان می شود :

با خشک شدن بتن تغییرات حرارتی ایجاد شده به نوعی که با انقباض و انبساط بتن شما با انواع ترک های بزرگتر رو به رو می شوید همچنین نش های کششی موجود بر روی بتن نمی تواند به دوام بیشتر آن در طولانی مدت کمک کند , مهم ترین علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی این است که مقاومت کششی و حرارتی بتن نیز افزایش می یابد به این دلیل که میلگرد حرارتی مانند یک اسکلت محکم و قوی در داخل سازه های بتنی مانع از فروپاشی بتن می شود , آرماتور حرارتی استفاده شده برای پیکرد بندی بتن هنگام منقبض شدن آن عملکرد خود را آغاز می کند این مصالح با توجه به ویژگی کشسانی فوق العاده ای که دارد , مانند یک سپر قوی از این انقباضات جلوگیری کرده و فشاری که به بتن غیر مصلح وارد می شود را به خود جذب می کند , بنا براین خاصیت انقباض و جمع شوندگی بتن مصلح کم و امنیت سازه تا حد زیادی بالا می رود .

طرح های روز درب فرفورژه کتیبه

باعث مقاومت بتن در برابر تغییرات دمایی می شود :

در روزهای اولیه بتن ریزی بتن با رطوبت بالا به صورت مکرر منبسط و منقبض می شود , استفاده از میلگرد حرارتی باعث استحکام بالا و شکل گیری آن می شود , همچنین مقاومت بالای آرماتورهای حرارتی باعث مقاومت بالای بتن در تغییرات آب و هوایی به ویژه مناطقی که تفاوت دما در فصول سرد و گرم بالاست می شود همچنین یکسان بودن ضریب دمایی بتن و میلگرد باعث می شود که در صورت انقباض و انبساط آن به دلیل تغییر دما به بتن فشار وارد نشود .

جلوگیری از نفوذ آب به ترک های عرضی :

از دیگر علت نیاز بتن به میلگرد حرارتی این است که از نفوذ آب به ترک های عرضی ایجاد شده جلوگیری کرده و مانع زنگ زدگی و پوسیدگی سازه های فولادی اصلی ساختمان و میلگردها خواهد شد  و امکان فروپاشی ساختمان در حوادثاتی مانند آتش سوزی و زلزله کاهش می یابد .

معایب و روش های جایگزین برای میلگرد حرارتی

برخی از مهندسان نیز استفاده از این نوع میلگرد را باعث اتلاف وقت و انرژی می شود به همین دلیل به جای آن استفاده از جایگزین ها پیشنهاد می شود .

بتن الیافی به جای میلگرد حرارتی استفاده شود :

در این روش برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن به جای میلگرد حرارتی از الیافی از جنس فلز استفاده می شود .

نسبت آب به سیمان کم شود :

با کاهش آب ملات نیز سفت تر شده  و استحکام بتن نیز بیشتر می شود .

از روان کننده ها  به جای میلگرد حرارتی استفاده شود :

در صورت حذف میلگرد حرارتی برای اینکه مقاومت بتن را افزایش داد می توان از فوق روان کننده ها استفاده کرد آنها سطح آب در تماس با سیمان را افزایش می دهند و با هیدراتاسیون بیشتر مقاومت بتن نیز افزایش می یابد .

اندازه میلگرد حرارتی

میلگرد ساده  با حداقل قطر 5 میلیمتر در میلگردهای حرارتی مقاوم تر این مقطع  4 میلی متر می باشد رد کل قطر میلگردها نباید از 6 میلیمتر کمتر باشداز آرماتورهای 5 تا 8 میلیمتر در استفاده می شود میلگردهایی با قطر 8 میلی متر به یونولیت سقف نمی چسبند و قرارگرفتن در درون بتن مانع از ترک خوردن آن می شود حداقل فاصله بین دو میلگرد حرارتی بیشتر از 25 سانتی متر نباشد .

سفارش ساخت حفاظ آکاردئونی با تسمه دوبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *