مقاله های فلز

گالوانیزه سرد چیست ؟

گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد چیست ؟

یکی از اصلی ترین مشکلات برای کسانی که با قطعات فلزی مختلف سرو کار دارند پوسیدگی و زنگ زدگی است یکی از بهترین روش ها برای افزایش مقاومت فلزات پوشش دهی سطوح آنها توسط روی با عمل گالوانیزاسیون  است ؛ گالوانیزه آهنی بوده که با روی پوشیده شده و از مقاومت بالایی برخوردار است ؛ روی موجب می شود آهن از هر نوع زنگ زدگی در امان مانده و به عمر آن افزوده شود ؛ برای گالوانیزه کردن آهن , آهن را در مخزنی از روی مذاب فرو می برند ؛ گالوانیزاسیون به دو روش گرم و سرد انجام می شود , گالوانیزه سرد علاوه بر اینکه آسان است از لحاظ هزینه نیز مقرون به صرفه می باشد . گلنرده سعید تولید کننده حفاظ نرده های فرفورژه با جدیدترین طرح های حفاظ شاخ گوزنی ، درب فرفورژه ، درب آکاردئونی و…. در خدمت شماست . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با : 

  • گالوانیزه سرد چیست ؟
  • استاندارد گالوانیزه به روش سرد
  • نحوه گالوانیزه به روش سرد چگونه است ؟
  • مزایا و معایب گالوانیزه به روش سرد
  • کاربرد گالوانیزاسیون به روش سرد
  • آیا تفاوت گالوانیزه گرم و سرد را می دانید ؟

تولید کننده حفاظ آکاردئونی آپارتمان

گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد چیست ؟

یکی از راه های محافظت از فلزات گالوانیزه سرد بوده که استفاده زیادی در صنعت دارد ؛ در این روش از روی غنی شده با غلظت حداقل 92 درصد استفاده می شود , برای پوشش دهی قطعات توسط این روش ابزار هایی مانند قلمو , اسپری یا پیستوله استفاده می کنند و سطح فلز را با روی غنی شده پوشش می دهند .

استاندارد گالوانیزه به روش سرد

در گالوانیزه سرد ضخامت مورد استفاده به طور معمول 5 تا 30 میکرومتر است نظر به موارد گفته شده مهم است که پارامترهایی که به آن اشاره شد از استانداردهای مناسبی مانندCAN/CSA , ASTM A 123 , ISO 1461 , G164 و AS/NZS 4680 پیروی کند ؛ همچنین میزان مواد استفاده شده در سطح باید استاندارد باشد که می توان با محاسبه وزن مواد اولیه استفاده شده بررسی شود و اینکه تعداد لایه های ایجاد شده بر روی ورق فولادی باید به میزان استاندارد باشد و دانه های فلز روی بر روی ورق فولادی باید یکنواخت باشد و نکته مهم دیگر ضخامت ایجاد شده بر روی لایه ورق است اگر ضخامت بالا باشد مقاومت ورق نیز بالا رفته و انعطاف پیذیری آن کمی می شود و در صورت ضخامت کم مقاومت ورق در برابر خوردگی نیز کاهش می یابد .

نحوه گالوانیزه به روش سرد چگونه است ؟

در روش گالوانیزه سرد ابتدا سطح مورد نظر را از هر نوع آلودگی اعم از روغن و.. تمیز نموده و از هر نوع زنگ زدگی و پوسیدگی توسط برس آهنی پاکسازی کنید همچنین باید سطح مورد نظر از هر نوع رطوبت خشک باشد ؛ این روش با دیگر انواع گالوانیزه متفاوت است ؛ آبکاری گالوانیزه سرد توسط یک پولیش غنی شده از روی , اسپری , برس قلمو یا پیستوله انجام می شود .

مزایا و معایب گالوانیزه  به روش سرد

آنچه موجب محبوبیت گالوانیزه سرد میان مصرف کنندگان شده است مزایای متعدد این روش گالوانیزاسیون می باشد که از جمله مزایای این روش می توان موارد زیر را نام برد .

  • صرفه جویی در زمان
  • اقتصادی و مقرون به صرفه بودن
  • عدم استفاده از تجهیزات مخصوص وپایین بودن هدر رفت مواد اولیه
  • ایجاد سطح براق و درخشان در محصول و در نتیجه زیبایی بیشتر

این روش گالوانیزاسیون در کنار مزایا از معایبی نیز برخوردار است ؛ به عنوان مثال نسبت به دیگر روش های گالوانیزاسیون مقاومت پایین تری دارد و نیز به دلیل پایین بودن ضخامت این پوشش به آسانی جدا می شود بنابراین در محیط هایی با رطوبت بالا این روش مناسب نیست جدا از این موارد آلاینده های گالوانیزه سرد شامل بخش هایی از مواد زائد آبکاری , اسیدهای ترش و مواد زائد مایع منفعل سازی می باشند که به محیط زیست آسیب وارد می کنند

کاربرد گالوانیزاسیون به روش سرد

روش سرد گالوانیزه  در واقع استفاده از یک رنگ غنی از روی در سطح قطعات فولادی برای محافظت از آنها در مقابل پوسیدگی است این روش به اندازه گالوانیزه گرم دوام ندارد و در جاهایی که استقامت فلزات در اولویت باشد استفاده نمی شود اما با این حال موراد استفاده از این روش در صنعت بسیار بالا بوده و در صنایعی از جمله خودروسازی , قطعه سازی , تولید ورق های شیروانی و ورق رنگی , تولید مفتول برای توری مرغ و نیز تولید قطعات رزوه دار مانند پیچ و مهره استفاده می شود .

آیا تفاوت گالوانیزه گرم و سرد را می دانید ؟

فرآیند ایجاد لایه در این دو روش گالوانیزه متفاوت است ؛ مقاطع فولادی و آهنی که با روش سرد گالوانیزه پوشش دهی شده اند مقاومت کمتری دارند اما گالوانیزه به روش گرم استحکام و مقاومت بالاتری دارد ؛ این دو از لحاظ قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستندو قطعاتی که با روش گرم گالوانیزه پوشش دهی شده اند قیمت بیشتری دارند ؛ گالوانیزه گرم برای همه اندازه قطعات کار مناسب است به خصوص قطعات بزرگ فولادی در فضای باز مانند حصار بزرگ , برج برق , جلوگیری از زنگ زدگی طولانی مدت مانند لوله های آب و.. اما گالوانیزه به روش سرد یک درمان فیزیکی محسوب می شودزیر پوشش نازکی بین 5-30 ام است به همین دلیل مقاومت در برابر خوردگی ضعیفی داشته و به راحتی از بین می رود و برای جلوگیری از قطعه کار داخلی یا کوچک مانند زیر شاسی , صفحه یا دیگر اتصال دهنده های کوچک و… مناسب است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *